dalla dalla - Reisverslag uit Kiwengwa, Tanzania van Afrika Lover - WaarBenJij.nu dalla dalla - Reisverslag uit Kiwengwa, Tanzania van Afrika Lover - WaarBenJij.nu

dalla dalla

Blijf op de hoogte en volg Afrika

07 Januari 2015 | Tanzania, Kiwengwa

5-1
Vandaag de spice tour!
Dit is een van de grootste attracties van het eiland en een van de redenen waarom ik hier naartoe wilde, ben GEK op kruiden!

We zijn in totaal met 5, spreken een mooi prijsje af en vertrekken.
Een gewoon ritje per taxi naar de stad kost hier al gauw tussen de $25 en $45, tis dan ook bijna een uur rijden.

Deze keer slaan we net voor de stad het groene oerwoud van palmbomen in.
Bij de spice farm aangekomen krijgen we een gids en zijn hulpje toegewezen.
De tour kan beginnen.

Het is echt wonderbaarlijk hoe dingen groeien en hoe vanzelfsprekend het is dat t bij ons in de winkels ligt.
We krijgen een soort frietzakje van bananenblad en krijgen bij elke plant een stukje of een blaadje of takje om te ruiken/proeven.
Ik wist bijvoorbeeld niet dat van de kaneelboom alles gebruikt wordt, niet alleen de bast maar ook het blad, deze ruikt heel erg naar kruidnagel, en de wortels, hier maken ze vicks van.
aan het eind van de tour krijgen we nog een bananenblad tasje en een bananenblad kroon met hibiscusbloemen en heel veel vers fruit om te proeven.

Maar deze blog wil ik eigenlijk wijden aan de Dalla Dalla, want dat is toch echt een hoofdstuk apart.
Omdat ik de stad alleen nog maar vluchtig gezien heb, vraag ik de taxi chauffeur om mij na de spice tour in de stad af te zetten, we zijn er toch in de buurt.
Ik loop daar nog wat rond en ga dan terug richting hoofdweg om een dalla dalla naar Kiwengwa te pakken.

Zoals gezegd hebben ze geen vaste stops dus ik sluit me aan bij een stel wachtende mensen.
Een man blijkt n beetje engels te spreken en vraagt verbaast waarom ik geen taxi neem, ik maak het welbekende gebaar met duim en wijsvinger en hij moet lachen.
Zeg nou zelf, een taxi $45 of dalla dalla $0,75, tja....

De man laat de dalla dalla stoppen en zegt dat ik mee wil.
Ik stap in en zie dat ie al vol zit.
Ik kan niets anders doen dan in het midden gehurkt gaan zitten.
De mannen kijken allemaal erg vreemd en onvriendelijk en ineens gaat mij n lichtje branden, mijn Tshirt zit nogal europees laag ten hoogte van mijn decollete! Dat kan niet in deze moslimwereld, Ik trek het snel naar achteren en zet alles klemvast, inclusief mezelf.

Een stukje verderop komt er nog een man bij, hij gaat precies op t plekje zitten waar net iemand is opgestaan, damn...
Ik hoor hem lachen en het woord Mzungu valt, hahaha, dit gaat duidelijk over mij, de enige blanke in t bakkie.
Ik draai me om en zeg Jambo!
Hij steekt zijn duim op, ik ben geaccepteerd.

Ik hou dit echt geen uur vol dus laat me zakken op mn gat, gelukkig heeft iemand n doos achter mij staan waar ik tegenaan kan leunen, naast mij staat een enorme tv satelliet schotel, tja heb je ook nodig.

We rijden behoorlijk hard, maar vanuit t midden zie ik niet dat we bijna fietsers en kindertjes aanrijden, ik hoor alleen de toeter.
Als we een dorpje naderen moet er een mannetje of 5 uit.
Dit is mijn kans, ik glip op de bank, kom naast een studentje terecht.
Een drukke stop, hier laden we heel wat op, 5 big mama's, een fiets gaat op het dak, samen met een tros bananen en een mand kippen.
Een van de mamas gaat op haar emmertje vis zitten en de kindjes worden willekeurig bij iemand op schot gezet.

Er is zo'n plaats voor 20 mensen maar er blijft maar volk bijkomen, ik tel stiekum en raak bij 35 de tel kwijt.
Het in en uitstappen is nu ook echt een happening, je gaat er namelijk niet even uit als iemand van helemaal achterin naar de uitgang moet.
Neeeeee, je perst je aan de kant, op iemands schoot en dan kan die andere passeren, klimmend, of die nou 2 of 80 is...

De student vraagt: what you think? Ik zeg: adventure, en hij moet hard lachen.
Bij een volgende drukke stop wordt ons karretje een soort van overvallen.
Er komen van alle kanten handen naar binnen met gegrilde maiskolven en zakjes suikerriet, enkele mannen kopen de snacks en beginnen hevig te smekken, schijnt dus nogal lekker te zijn.

Ik kijk naar buiten en herken een beetje de omgeving, nog een paar bochtjes en dan mag ik eruit.

Meerderen met mij gaan eruit en ik kijk nog even om naar de kippen,
tot zover hebben ze t gered, ik eet toch maar weer vis vanavond :-(


  • 07 Januari 2015 - 18:00

    Rieky:

    Het is weer een hele reeks vol spannende belevenissen. Ik hoef niet te vragen of je ervan geniet . Dat blijkt wel uit het verslag. Ben nu alweer benieuwd naar het volgende avontuur.heb je wel tijd om fotos te maken?
    Nou geniet maar lekker verder wij wachten weer op een volgend verslag.gr mama

  • 07 Januari 2015 - 18:20

    Jan Polman:

    Peta wat een mooi verhaal weer.... prachtig!!

  • 07 Januari 2015 - 18:45

    Nicole:

    Weer een mooi boeiend verhaald. Super ervaring!

  • 07 Januari 2015 - 20:05

    Seran:

    Leuk peetje!!! Klinkt heerlijk, fantastisch, en ook wel herkenbaar!! Geniet ervan!

  • 07 Januari 2015 - 20:38

    Anny:

    Wouw en nu alweer in Rustenburg zie ik op FB, jij ziet nog eens wat van de wereld.
    Met die Dalla Dalla toch een beetje een eng verhaal ben weer benieuwd naar je verhalen als je terug komt.Geniet nog maar lekker, groetjes Oom en Tannie

  • 11 Januari 2015 - 00:04

    Jolanda:

    Je kent me niet, maar ben er afgelopen zomer geweest en denk met weemoed terug aan het prachtige paradijselijke eiland en de geweldige bevolking!

    Veel plezier!

    Groet, Jolanda Brouwer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Kiwengwa

Sun,Sea, and Nature

Zanzibar en Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2015

welpotverdepotverdepotver....

14 Januari 2015

rustenburg kaapstad

07 Januari 2015

dalla dalla

04 Januari 2015

zon
Afrika

Actief sinds 08 Feb. 2010
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 23037

Voorgaande reizen:

06 April 2016 - 06 April 2017

Zanzibar

15 Januari 2016 - 16 Maart 2016

Just another day at the office

30 December 2014 - 21 Januari 2015

Sun,Sea, and Nature

01 September 2012 - 01 Oktober 2012

And the Ranger continues

28 September 2011 - 31 Oktober 2011

How to become a Game Ranger

17 Februari 2010 - 12 Maart 2010

Zuid Afrika

Landen bezocht: