Lesotho - Reisverslag uit Malealea, Lesotho van Afrika Lover - WaarBenJij.nu Lesotho - Reisverslag uit Malealea, Lesotho van Afrika Lover - WaarBenJij.nu

Lesotho

Blijf op de hoogte en volg Afrika

14 September 2012 | Lesotho, Malealea

Sawubona! (zulu)
Alweer een stukje verder en weer veel meegemaakt.
Zoals afgesproken vertrekken we om 7.00 's morgens vanuit Cintsa richting Lesotho.
Een mooie rit door bossen bergen en dalen.
We gaan bij Sepapushek de grens over, waar we wonder boven wonder de enigen zijn.
Eerst moeten we Zuid Afrika uit, deze post is goed verzorgd, mensen in uniform, een computer met een uitgebreid registratie systeem.
Ongeveer 100 meter verder is de ingangspost van Lesotho, een aftands kantoortje zonder beglazing, computers of mensen in uniform.
We krijgen onze stempels en kunnen door, het contrast is enorm.
Overal huisjes van koeiepoep en modder met een strooien dak, kindertjes in gescheurde kleren en mensen met omgeslagen dekens.
De zon schijnt en het is eindelijk weer eens een beetje lente.
De mouwtjes mogen omhoog en de zonnebrand komt tevoorschijn.
Na ongeveer een uur hobbelen over verharde en onverharde wegen komen we aan op een hoogte van 2000mtr bij de gate to paradise.
Daar beneden moeten we ergens zijn, even maar niet uit t raampje kijken, de afgrond is iets te dicht bij de truck.
Onderweg worden we hartelijk verwelkomt door alle kinderen en mannetjes op paarden.
Onze lodge is voor Lesotho begrippen erg luxe, we hebben een eigen douche en wc en twee bedjes midden in een rondavel.
Is natuurlijk ook erg lastig om hier een bed tegen de muur te zetten als alles rond is......
We gooien onze bagage naar binnen en zijn net op tijd om de band te zien spelen, ze hebben al hun instrumenten zelf gemaakt van blikken, cherrycans en oliedrums.
Hoe het klinkt kun je horen op paps video, hij komt echt film tekort, drie van de vijf bandjes zijn al vol......
We gaan de bar in voor een drankje en voor wat geneuzel in het winkeltje.
Shanti de African ridgeback en Russel de mastif met enorm smekende kop worden meteen onze onafscheidelijke vrienden.
In de gemeenschappelijke keuken wordt voor ons gekookt en na de maaltijd is er niets anders te doen dan nog even terug naar de bar.
Maar niet voor lang, de generator voor stroom voor de hele lodge is aan van 17 tot 22 dus zorgen dat je voor het donker in je pyjama zit en niet meer naar de badkamer hoeft.
Er staat wel een kaarsje, maar blijf t toch wat tricky vinden met een rieten dakje.
Ach we zijn toch kapot dus slapen in no time.

Na ontbijt de volgende dag gaan we erop uit voor een rondleiding door het dorp.
Het centrum is niet groot, maar het dorp loopt tot over de gehele valei.
Gisteren hebben we lolly's en ballonnen gekocht en deze doen het erg goed bij de kids die we onderweg tegen komen.
Dat wil dus zeggen dat ze of heel klein zijn, of geen geld hebben voor school.
Aan het eind van de wandeling komen we langs het kleuterschooltje waar we alle lolly's en nog wat ballonnen achter laten.
Anderen hebben ook nog kleurpotloden kleurboeken en pennen meegenomen.
Vandaag is het dus kertsmis voor ze................

Terug bij de lodge gaan we richting de stal en geven ons op voor een twee uur durend ritje per paard.
Ik probeer het weer eens, de vorige keer was niet zo'n succes. (zie mijn eerdere reis via Lesotho)
Twee uur is ook precies genoeg, na 1 uur voelde ik mijn achterste al bijna niet meer.
We worden getrakteerd op mooie vergezichten en zien nog wat huisjes en dorpjes.
Echt vriendelijke en gelukkige mensen, ook al hebben ze dan helemaal niets, zouden veel mensen in NL nog wat van kunnen leren!!!
Na onze heerlijke rit trakteren we ons op een koffie in het koffiebarretje.
Daar zit een echtpaar uit Australie die hun dochter bezoekt tijdens haar vrijwilligerswerk.
Ze zijn erg aardig en we zitten zo een uur te kletsen.
Paps engels gaat zo in stappen vooruit....
Langzaam zien we de anderen binnenstrompelen die de 6 urige ponytrack hebben gedaan, ik moet er niet aan denken!
De groep valt dan ook vroeg uit elkaar vanavond, vroeg naar bed ( nog vroeger)

De volgende dag is er weer een voor vertrek en wel richting Drakensbergen.
Dit is een erg mooie rit, je verwacht achter elke bocht de Grand Canyon....
De foto's spreken voor zich, kan ze alleen nog niet uploaden, dit volgt later.
Aangekomen bij onze nieuwe bestemming, is het tijd voor wat zonnebrand, heerlijk hier maar de zon zakt al snel.

Een hike in de Drakensbergen staat op het programma.
We rijden met de truck het Royal Natal National park in, we zijn nu ook in een geschiedkundig gebied, Zulu land.
Na een tijdje stopt de truck en staat een gids ons op te wachten voor een wandeling naar de bushmanpaintings.
Je mag hier niet op eigen gelegenheid naar toe omdat in het verleden mensen het nodig vonden om tekeningen te vernielen.
Ook erg prettig dat we nu een hele uitleg krijgen over de zulu's die eigenlijk canibalen waren, geen zorgen onze gids heeft al ontbeten....
Hij legt ook uit over zijn taal met alle klikgeluiden en vraagt ons goddank niet om hem na te zeggen.
Het weer is vandaag een stuk kouder en erg mistig nat en modderig.

We besluiten nog een wandeling te maken langs een stromend riviertje, maar gaan al snel terug omdat het net te veel is.
Wijsheid komt met de jaren ;-)
Helaas gaan de anderen voor de volledige route van 4 uur en moeten wij op ze wachten, we verkleumen langzaam.
Terug bij de lodge gaan we even opwarmen in onze kamer met een cup-a-soupje en schrijven wat kaarten.
Niet helemaal duidelijk wie nu wel en wie nu niet geschreven is, dus kan zijn dat je twee kaarten krijgt hahahaha. (buren?)
Het miezerd nog steeds dus iedereen druipt alweer snel af na het diner.
We hebben tv dus ff lekker zappen :-)
Morgen gaan we volgens Zingy naar India....eeehhh.....Durban.
Ben benieuwd, heb nooit zoveel zin om terug te gaan naar de bewoonde (drukke) wereld.
Maar wil wereldstad Durban toch ook wel graag zien, ook al is het dan maar 17 graden....brrrr

Wordt uiteraard vervolgd...............