Jaaaaaaaa!!!! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Afrika Lover - WaarBenJij.nu Jaaaaaaaa!!!! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Afrika Lover - WaarBenJij.nu

Jaaaaaaaa!!!!

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Afrika

17 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Ongelofelijk, maar met wat hulp heb ik mijn rangercertificaat gehaald!
Dat wil zeggen, als FGASA, de organisatie die dit alles in de gaten houd, mijn examen niet afkeurd of negatief beoordeeld.
Maar volgens de teacher mocht ik een biertje openmaken, dus ik vertrouw maar op zijn kennis en ervaring dat ik mijn certificaat binnenkort in de brievenbus heb....Joepieeeeeeee.

Nou, zoals verwacht was het een hele belevenis.
Aangekomen op Jo'burg airport verzamelden 12 studenten zich op afgesproken punt.
We hadden vanalles, van veel te jong (17 in leeftijd maar veel jonger in gedrag) tot ergens achter in de 60 met een blessureband om haar nek, maar zij was er ook meer voor ondersteuning van haar gepensioneerde man.
Na 6 uur rijden over snelwegen en hobbelige gravelwegen zijn we aangekomen bij Xivambalana Rivercamp.
Echt frieking middle of nowhere!
Eerste uitleg was de do's en don'ts.
Niet in je eentje te ver weg van het camp, niet in je eentje naar de koppie om te gaan bellen, niet in je eentje of zonder toestemming door het hek, andere kant van het hek was de dangerous game area.
Nou helaas was het wild een beetje ver te zoeken, omdat dit gebied erg afgelegen is en de dieren dus bijna nooit mensen zien, zijn ze zo bang dat je ze pas ziet als ze heel hard van je wegrennen.
Wel een enorm mooi gebied voor Birding(is nurds met een enorme verrekijker en grote camera als maar op zoek naar vogeltjes, en aftekenen in je boek als je ze gezien hebt)
Mijn pech was dus dat ik niet echt geinteresseerd ben in rode, groene, blauwe of zelfs bruine musjes en dat deze leerstof dus ook niet echt bleef hangen, ja de stoere vogels wel natuurlijk, eagles, visarend,e.d.
Ik was dus enorm blij als ik eens een impala zag (deze zie je zo'n honderd per dag in Kruger Park)

Het lessysteem was erg aangenaam.
5uur opstaan, koffie en rusks(koekies), 6uur gamedrive of walk,
10.30 brunch (= komplete warme maaltijd = ZWAAR!)
Lecture om 11.30 en om 13.30 studietijd of douche oid.
Dan om 15.30 weer een drive of een walk tot het te donker is om nog wat te zien en om 19uur maar weer heeeeeel veel eten en heeeeeel veel vlees.
Dat wil dus zeggen dat je om 20.30 echt omvalt en in je bed beland.

Ik deelde de kamer met 3 meiden, uit pretoria, bela bela en durban.
Mogen jullie raden wie van de drie de hindi girl was....;-)
Erg gezellig en mooie kamers.
Douches en wc was een ander verhaal, deze waren buiten, gemaakt van kanvas en half zonder dak, douchend naar de sterren kijken is echt heel speciaal.

Nou zo zijn dus de dagen voorbij gevlogen en was het ineens examendag.
Ik heb echt goede hulp gekregen voor mijn examen. omdat de taal(schrijven) nog steeds een probleem was, heb ik een mondeling examen gedaan.
Ik heb de vraag gelezen en het antwoord gegeven en iemand anders heeft het voor mij op papier gezet, Super!
Voor het examen dacht ik nog even te relaxen en ben op zoek gegaan naar een rustig plekkie.
(mam, hier kun je beter stoppen met lezen)
Ik vond een plekkie op de stoep van de keuken en zat nog een laatste keer wat stof door te nemen.
Aan de andere kant van de schutting gingen de apen behoorlijk te keer, maar ik dacht ik geef mijn schaarse privestekkie niet op voor een paar schrewende apen.
Een paar seconden later zag ik iets in mijn ooghoek en begon mij te realiseren hoe alleen ik daar zat en dat je altijd op alarmcalls van apen moet reageren.
Ik draaide mijn hoofd naar rechts en keek op een afstand van 5 meter in twee reebruine ogen van een bruine hyena....
Ik kan je zeggen dat adrenaline echt een heel apart gevoel geeft.
We hadden beiden een soort van freeze moment en toen dacht ik dat het misschien beter was als ik achteruit door de keukendeur zou verdwijnen.
Ow Hell, deze zat dus op slot!!!
Nu zat ik tussen de ijzeren hordeur en de gesloten keukendeur, mijn hersenen krakend what to do....
De hyena begon ook weer in beweging te komen en god zij dank niet richting de keukendeur.
Ik zag dat hij een gebroken achterpoot had en zag op dat moment ook een hoofd om de hoek van de schutting (ons oud bessie)
Op mijn tenen ben ik snel naar de andere kant van de schutting gelopen en heb met de anderen staan kijken wat de hyena ging doen.
Enkele minuten later verdween hij richting koppies.
Ik kan je zeggen dat het examen ineens veel minder stress bezorgde.

Na het theorie examen begonnen de praktijk examens en ik was als een na laatste aan de beurt.
Genog tijd om mij voor te berijden.
Omdat mijn theorie kantje boort was, moest ik dus alles uit de kast halen.
De opdracht was een route te lopen met je gekozen gasten en alle theoriestof (17 modules) in een wandeling van 2uur te proppen.
Ik had alles prima voorbereid op een paar zwakke punten na, toen mijn route moets worden aangepast vanwege de enorme hitte (graadje of 38)
Desondanks is het uiteindelijk toch gelukt en ben ik heeeeeeeeel blij!!!!

Nu ben ik inmiddels naar Port Elizabeth gevlogen, waar het maar 17graden is, daar gaat mijn strand moment.
Ik ga dus zo maar even een fikse oceaanwandeling maken en dan de stad verkennen.
Morgenochtend vertrek ik naar Jeffreys Bay, hoewel ik eigenlijk nog wat wilde dieren te goed heb, vind ik.
Misschien nog even naar Addo NP?

Ik hou jullie op de hoogte, ben weer in de bewoonde wereld, dus tot snel......



xxx Petra

ps bedankt voor alle birthdaywishes

  • 17 Oktober 2011 - 07:54

    Tannie:

    Vol ongeduld uitgekeken naar dit verslag en je stelt me i.d.d niet teleur en schrijft weer een leuk en boeiend verslag. Wat een mazzel om een bruine Hyene te zien want die zijn echt erg zeldzaam. Er zijn mensen die speciaal voor dit dier op zoek gaan naar de parken in de buurt van Namibia omdat daar nog een populatie zou wonen.
    jammer dat hij dan weer net zo gehavend was maar ja zien is zien.
    We houden onze fingers crossed voor je certificaat maar ik denk dat het wel goed komt. Ga je dan nog voor een volgende stap of is het nu even rust op de plaats? Want dan moet je volgens mij voor een langer periode praktijk gaan doen.
    Hoop dat het weer snel beter wordt maar dat zal wel en dat je toch nog heerlijk kunt genieten van de warmte, zon en zee. Anders wordt het dolfijnen kijken langs het strand van Port Elizabeth. Ook geen straf denk ik. Nu Peet heel veel groetjes veel plezier en dank dat je dit met ons wilde delen.

  • 17 Oktober 2011 - 08:27

    KIm, Guus En Bushbok:

    Hoi Peetje, GEFELICITEERD! Wat een ontzettend gave ervaring.Wij zijn echt mega jaloers op je al weet ik niet of ik de guts zou hebben voor zo'n bush ervaring. Hopelijk heb je een mega verjaardag gevierd daar! Tot snel!
    GRoetjes Kim

  • 17 Oktober 2011 - 08:36

    Rieky:

    Het is geen wonder dat ik met de dag grijzer wordt.
    Je kunt wel schrijven dat ik moet stoppen met lezen ,maar mijn nieuwsgierigheid wint het dan toch .
    gelukkig kun je je verhaal nog met ons delen.
    ik wist wel dat het een risicovolle onderneming was.
    Nu genoeg gezeurt het is ook wel mooi denk ik om het zo eens mee te maken.
    Maar het zou niets voor mij zijn, ik zou vreselijk zijn gaan gillen.
    Ga nu maar lekker genieten van de rest van je vakantie .
    wij wachten het volgende verslag wel weer met spanning af.
    groetjes Mama

  • 18 Oktober 2011 - 10:55

    Ome Jan:

    Lieve Petraaaatje,
    Op de eerste plaatst nog gefeliciteerd met je verjaardag en natuurlijk met het behalen van je rangercertificaat, heel leuk voor je, toppie!
    Hopelijk kun je het straks in de praktijk gaan brengen want dat is toch je doel, geloof ik.
    Wat betreft je ervaring met die bruine hyena, ik kan mij er iets bij voorstellen, ooit in dat land de benen onder mij lijf vandaan gelopen, toen er een struisvogel op mijn hielen zat. Als het mij nu zou overkomen, zou die mij, gezien mijn conditie zo te pakken hebben.
    Nogmaals gefeliciteerd, top prestatie meid, geniet er nog van en kom veilig thuis!
    Groetjes van Ome Jan!

  • 18 Oktober 2011 - 17:50

    Anny:

    Heej wat is dit nou? Ben je nu naar de dierentuin gegaan?
    Dat kan toch niet......
    Geen wonder dat je de bush mist.
    Wij hadden hetzelfde toen we na het Krugerpark naar Addo gingen. Op zich erg leuk maar net na elkaar viel wat tegen. Hoop dat je ook in het laatste stuk nog veel leuke nieuwe dingen meemaakt. Groetjes Anny

  • 19 Oktober 2011 - 18:17

    Gijs:

    Gefeleciteerd met je rangercertificaat! Het lijkt mij een erg spannend avontuur.
    Zo´n hyena kom je liever niet tegen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

How to become a Game Ranger

Recente Reisverslagen:

04 November 2011

weer thuis

27 Oktober 2011

tijd

23 Oktober 2011

op op op op......

19 Oktober 2011

Jeffrey's Bay - Knysna

17 Oktober 2011

Jaaaaaaaa!!!!
Afrika

Actief sinds 08 Feb. 2010
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 23042

Voorgaande reizen:

06 April 2016 - 06 April 2017

Zanzibar

15 Januari 2016 - 16 Maart 2016

Just another day at the office

30 December 2014 - 21 Januari 2015

Sun,Sea, and Nature

01 September 2012 - 01 Oktober 2012

And the Ranger continues

28 September 2011 - 31 Oktober 2011

How to become a Game Ranger

17 Februari 2010 - 12 Maart 2010

Zuid Afrika

Landen bezocht: