Knysna Port Elizabeth - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Afrika Lover - WaarBenJij.nu Knysna Port Elizabeth - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Afrika Lover - WaarBenJij.nu

Knysna Port Elizabeth

Blijf op de hoogte en volg Afrika

07 September 2012 | Zuid-Afrika, Knysna

Hallo, daar zijn we weer!
Waar waren we gebleven?
Oja Knysna.
Na een relaxt nachtje in een lege dorm gaan we na ons ontbijtje richting Centrum van Knysna.
Het is erg rustig, van de kraampjes met houtsnijwerk e.d. die er normaal volop staan, staat nu maar de helft.
Het seizoen moet duidelijk nog beginnen maar voor ons is dat helemaal niet erg.
We lopen even door het centrum en worden in een winkeltje wat werkelijk van alles verkoopt, aangesproken door de eigenaresse.
Als ze hoort dat we uit Holland komen stapt ze meteen over op Afrikaans, wat voor pap dan weer ideaal is en makkelijker communiceren.
Helaas hebben ze de mooie T-shirts waar het oog op is gevallen, niet in de juiste maat.
We kijken nog even rond en gaan weer verder, hartelijk uitgezwaait door onze nieuwe "vriendin"
Tja zo makkelijk gaat dat hier dus.....
Aan de haven is het precies zo, nog erg rustig en we kunnen overal lekker neuzen.
In een etalage valt mijn oog op een hangertje wat ik graag wil hebben.
We gaan naar binnen en hetzelfde verhaal, de engelse taal wordt vervangen door de Afrikaanse en voor je het weet hebben we het over van alles en nog wat.
Deze mevrouw heeft zichzelf een beetje de struisvogelmethode aangeleerd.
Ze verteld dat iedereen altijd maar slecht praat over Zuid Afrika, maar dat de goede dingen achterwegen worden gelaten.
Ook worden mensen daarom sneller bang gemaakt, zij leest daarom geen kranten en kijkt geen nieuws.
Gelijk heeft ze wel, hoe meer je hoort hoe enger alles wordt natuurlijk, ach in NL worden ook mensen berooft en vermoord.
Weg dus met die krant.....
Het hangertje zit gepoetst en wel in mn tas, een erg mooi kadootje....
We gaan terug naar de hostel en pikken ons koekblikkie op, we gaan de bergen in op zoek naar het uitkijkpunt, de Knysna Heads.
Dit is de erg nauwe ingang van de lagune waaraan Knysna ligt, vandaar ook de vele oesters, hoewel we ze nog steeds niet gezien hebben.
Op de terugweg komen we heel toevallig (!) langs een plaatselijk brouwerijtje en moeten dan natuurlijk ff het e.e.a. proeven.
We krijgen 8 biertjes te proeven en mogen een glas drinken van onze favourite smaak.
Omdat ik achter het stuur zit, neem ik een klein slokkie en laat de rest aan pap over, geen probleem daar ;-)
Ouma van onze bardame komt nog even gedag zeggen, erg traditioneel gekleed, zie je niet veel meer hier.
Zo'n zwart hoedje op met een enorme strik aan de onderkant, echt mooi.
We laten de brouwerij achter ons en weten eigenlijk niet goed wat nog te gaan bekijken.
Op de kaart die we in de hostel gekregen hebben staat een plaatsje aan de kust, Buffels Bay.
Pap is helemaal weg van die grote oceaangolven dus we gaan een kijkje nemen.
Ook hier is alles nog dicht en op winterslot, hier staan echt enorme vakantiehuizen, maar niemand is aanwezig.
Maakt t een beetje een spookstadje, maar de stranden zijn er niet minder mooi om.
We struinen even over het zand en weten niet welke mooie schelpen we het eerst moeten oprapen.
Echt een stukje niemandsland met zon wind en enorme golven, geen dolfijnen helaas.
Tijd om maar weer eens richting hostel te gaan en te bedenken waar we gaan eten.
In de haven is het te uitgestorven om gezellig te kunnen eten, een mozambicaans restaurant tegenover de hostel haald ons over voor een enorme seafoodplatter.
Omdat we ook daar de enigen zijn worden we al snel uitgenodigd in het barretje ernaast.
We krijgen nog een slaapmutsje aangeboden en gaan dan ook maar richting bedje.
De volgende dag rijden we verder over de N2 richting Port Elizabeth.
Na een kleine 20 minuten komen we aan bij Knysna's Elephant Park, een weeshuis voor olifanten waar je deze echt kunt ruiken, horen, voeren, voelen, etc.
De olifanten krijgen stukken fruit, kool en pompoen en in no-time is het emmertje leeg.
Ongelofelijk hoe zacht de achterkant van een olifantenoor eigenlijk is.
Hier zou ik echt heeeel lang kunnen blijven, ze zijn echt kalmerend met hun maaggerommel (olifanten comminiceren dmv maagrommelingen)
Maar we moeten verder, PE wacht.
Een stuk verderop de N2 ligt Stormsrivier, hier is de hoogste bunji-jump ter wereld.
En nee, we hebben alleen gekeken!!!
Om ook nog even te lunchen rijden we een afslag af bij de snelweg, want langs de snelweg wordt gewaarschuwd voor bavianen, dus daar wil ik niet mijn broodje eten.
Nadat we 100 meter de weg van de snelweg af volgen veranderd deze in een gravelweg, het bord vertelde ons dat er een lodge zou zijn,
maar dit blijkt nog kilometers te duren.
Dan maar even snel een bammetje langs dit modderpad, het voelt niet echt gemakkelijk, ik denk meteen aan slangen in het gras en lekke banden op een weg waar neimand rijdt en waar je telefoon dus echt niet werkt.
Dus maar weer snel retour richting de N2.
Na nog een klein uurtje rijden en wat gezoek komen we aan bij onze hostel in PE.
We blijven hier een nachtje en gaan dan morgenochtend op weg met de truck voor twee weken, het avontuur tegemoed.
Nu dus nog even de bagage uitsorteren en kompact verpakken, nog een slaapmutsje en knorren maar.
Uiteraard laten we weer van ons horen zo snel dit kan..........
Tot laterrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

• 07 September 2012 - 21:25

Jan Senior:

Dat is weer een mooi verslagje, heel leuk!
    Olifanten het blijven indrukwekkende dieren.
    Slaap lekker!

• 07 September 2012 - 21:36

Mamsje:

Ja dat was weer even heftig . wat een belevenissen en dat allemaal in nog geen week tijd.
    Ik zie wel dat jullie de dagen goed besteden.
    zal voorlopig wel het laatste zijn wat we van jullie vernemen .
    Als je morgen met de truck verder gaat zal er niet zoveel tijd zijn om een verslagje te schrijven.
    Ik hoop dat iedereen deze verslaglegging een beetje volgt dan hoef ik niet zo veel te vertellen.
    Want ze willen wel allemaal weten hoe jullie het maken.
    Je hebt zeker wel een kleine olifant in het koffer gestopt.
    Lijkt me wel een lief knuffeldiertje
    Ik heb niet zoveel te melden hier is alles rustig.
    geniet er nog maar lekker van en we zijn nu al weer benieuwd naar het volgend verslag.
    groetjes en dikke kus.XXXX

• 07 September 2012 - 21:47

Dave En Anny:

Wauw we genieten met jullie mee en hebben zo al lekker wat voorpret. jammer dat het allemaal nog zo stilletjes is. Heb je wel alle ruimte om volop te genieten. Heel veel plezier met het volgende stuk van jullie avontuur. We kijken al uit naar een verslag van die expeditie. Groetjes en liefs uit Beuningen.

• 07 September 2012 - 21:47

Dave En Anny:

• 08 September 2012 - 07:50

Marcel Polman:

Wat een belevenis, en dat je vader dit ook nog allemaal (moet) kan meemaken, als we je verslagen lezen krijg je gewoon zin om naar Afrika te gaan.
    Gelukkig heb ik ook een dochter en als zij 40 wordt neemt zij mij vast ook mee op z'n avontuurlijke vakantie.
    Goed om te lezen dat je moeder ook langs de zij lijn mee geniet van jullie ondernemede reis.
    Het is hier nu zaterdag morgen het wordt een mooie dag en wij gaan er ook van genieten.

Groetjes en liefs vanuit Millingen aan de Rijn

• 08 September 2012 - 19:41

Margriet:

Wat een mooi verhaal weer! Goed te lezen dat jullie zo genieten. Blijf goed op jullie zelf passen..

Groeten uit het Haagse!

• 09 September 2012 - 08:53

Jeanette:

Leuk om jullie avonturen mee te mogen lezen!

Groetjes uit Terborg